Spring naar content

Bel uw huisarts of huisartsenpost

Voorzitter Hadassa de Goede neemt afscheid van de Cliëntenraad

Daags na haar afscheid is Hadassa de Goede nog een beetje beduusd van alle mooie woorden die haar ten deel vielen. Na maar liefst bijna 15 jaar, waarvan de laatste 7 jaar als voorzitter, stapte ze uit haar geliefde Cliëntenraad. Dat doet ze met pijn in het hart, maar ook vol trots. “We zijn door de jaren heen uitgegroeid tot een serieuze sparringpartner. Nu is het tijd om een stap terug te doen en ruimte te geven
aan een nieuwe generatie,” zegt de terugtredende voorzitter.

Een terugblik
Als Hadassa terugblikt, komen mooie en ook lastige herinneringen boven. In het verleden was ze zelf als cliënt opgenomen bij Altrecht. Tijdens haar herstel werd gevraagd of de Cliëntenraad niet iets voor haar was. In haar begintijd waren er deelraden die later opgingen in een centrale raad.

Volwaardig gesprekspartner
“Van een zoekend clubje zijn we uitgegroeid tot een volwaardig gesprekspartner. Collega’s willen ons echt aan tafel hebben en zien het niet meer als een verplicht nummer. Onze aanwezigheid is op een positieve manier vanzelfsprekend geworden.” Hadassa legt uit dat ze daar hard aan gewerkt hebben, bijvoorbeeld door een coach in te schakelen.

Een huiskamer en geen ziekenhuis
Haar eigen ervaring als cliënt kwam ook goed van pas in de voorbije jaren. “Op de bijdrage aan de inrichting van locatie Mariënburg ben ik zeer tevreden. Door onze inbreng is de inrichting heel prettig en huiselijk geworden. Planten, warme kleuren, een klimaatsysteem en een gezamenlijke keuken zorgen voor een huiskamergevoel. In niets doet het meer aan een ziekenhuis denken.”

Niet alleen maar vergaderen
Alle hoeken van de organisatie leren kennen en de dynamiek die daarbij komt kijken, vond Hadassa altijd heel leuk. “Soms bestaat het beeld dat we alleen maar vergaderen, maar dat klopt totaal niet. Het ene moment bezoek je een afdeling, dan zit je met de Inspectie aan tafel en het volgende moment organiseer je een theatervoorstelling. Het werk is afwisselend en nooit saai.”

Roerige tijd
De Cliëntenraad zit nu in een wat roerige tijd met een klein ledenaantal. Daardoor is er weinig tijd voor de ‘leuke’ dingen, zoals het brengen van afdelingsbezoeken of het investeren in De Wensenboom. Hadassa vindt dat jammer. “Ieder jaar hadden we bijvoorbeeld een Sinterklaasactie waarbij we cadeautjes uitdeelden aan cliënten in de klinieken. Het lijkt wat kleins, maar het betekende veel voor de cliënten en voor ons.”

Kom erbij!
Juist om die ‘leuke’ dingen ook weer op te kunnen pakken, roept Hadassa nieuwe leden op zich te melden. “Het is zoveel leuker dan je denkt. Neem gewoon die stap en leer de hele organisatie kennen. Je zult er geen spijt van krijgen.” Hadassa heeft zeker geen spijt van haar 15 jaar als lid. “Het heeft tijd gekost om te laten zien wat we kunnen, maar het is gelukt. Onze bestuurder Mariëlle Ploumen zei in haar speech dat ik niet alleen vanuit het cliëntenbelang dacht, maar overstijgend, vanuit de hele organisatie. Op die woorden ben ik trots.”

Advies voor de toekomst
Hadassa laat Altrecht zeker nog niet los en blijft onder andere actief als ervaringsdeskundige. Als laatste advies wil ze iedereen meegeven: “Blijf luisteren naar cliënten. Hun feedback is onmisbaar. Ik zal wel een oogje in het zeil blijven houden.”