Spring naar content

Bel uw huisarts of huisartsenpost

HIC-Ouderen Altrecht ontvangt als eerste in Nederland HIC-certificaat

HIC-Ouderen heeft met trots het HIC-certificaat in ontvangst genomen. De certificering is de kers op de taart van 2.5 jaar hard werken en de patiëntenzorg deels anders organiseren. Teammanager Chantal ten Have: “Het team heeft zich ontwikkeld om hoog kwalitatieve warme zorg te leveren aan onze cliënten in de meest kwetsbare periode van hun leven. Dat we de eerste in Nederland zijn met als doelgroep ouderen maakt het helemaal bijzonder. Ik ben ontzettend trots op wat we met elkaar bereikt hebben.”

Wat de auditoren zeiden

De auditoren noemden het team zeer enthousiast en innovatief. In het rapport staat dat de medewerkers het begrip “warm welkom” erg goed begrepen hebben. Sfeer en warmte zijn ruimschoots aanwezig op de afdeling.

Wat is HIC?

HIC, of wel High & Intensive Care, is een kwaliteitsmodel voor kortdurende klinische opname in de geestelijke gezondheidszorg. High & Intensive Care is een antwoord op de behoefte in de samenleving om mensen die in ernstige psychiatrische nood verkeren goed en menswaardig op te vangen en te behandelen, in een omgeving waar veiligheid en bescherming gecombineerd wordt met respectvolle zorg en behandeling. Centraal staat het terugdringen van dwang en drang. De aandacht is gericht op het herwinnen van de eigen regie van de cliënt. Op een High & Intensive Care is het van belang een behandelklimaat te creëren met waarden en uitgangspunten gericht op respect voor de moeilijke fase waarin de cliënt zich bevindt.

HIC-Ouderen

De afdeling HIC-Ouderen valt bij Altrecht onder acute psychiatrie. Daar ontstond het idee om te gaan werken volgens de HIC-methodiek. In de herstelondersteunende visie HIC staat de patiënt centraal. Gebouwtechnische/facilitaire inrichting van de afdeling, het betrekken van naasten en teamontwikkeling zijn belangrijke speerpunten in de HIC-monitor. Er verblijven 27 cliënten verdeeld over twee afdelingen bij HIC-Ouderen.

Sterke professionele nabijheid 

Jan Smits begeleidde het certificeringsproces als kartrekker. Hij trof een team dat bereid was zich te ontwikkelen. “Collega’s luisteren écht naar cliënten vanuit een gelijkwaardige relatie. Als een cliënt bijvoorbeeld het niet eens is over medicatie, wordt daar serieus naar gekeken. Op de afdeling eten collega’s en cliënten ook samen. Je voelt aan alles dat wij met mensen te maken hebben en geen ‘cliënten’. Deze professionele nabijheid was al sterk aanwezig, maar heeft zich verder ontwikkeld.”

Behandelduur en cijfers afzondering omlaag 

Door de vernieuwde werkwijze ging de gemiddelde behandelduur van 135 dagen in 2022 naar gemiddeld 50 dagen in 2024. Ook rond de cijfers over afzondering in een separeerverblijf zijn goede resultaten te melden. Zo ging het van gemiddeld 688 uur afzondering in de periode 2018 t/m 2023 naar 248 uur afzondering in 2024. Ook het aantal individuele patiënten die te maken krijgen met deze vorm van dwang en drang is afgenomen.

Open voor innovaties

Dat er geen vacatures zijn in het team is ook veelzeggend volgens Jan. “De cultuur is heel positief, open, nieuwsgierig en er heerst een leerklimaat. Mensen staan ook open voor innovaties.” Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van een digibord waarop cliënten zelfstandig informatie kunnen vinden over bijvoorbeeld het menu en het rooster van wie die dag werkt.

Trots
Op het certificaat is Jan natuurlijk trots, maar dat is niet waar het om gaat. “We kunnen ook nog veel leren en verbeteren, maar we hebben een mooie stap gezet.” Psychiater Ion Bontenbal sluit zich daarbij aan: “Dit is een stap in de goede richting om de uitdagingen die ons de komende 10 jaar te wachten staan het hoofd te kunnen bieden.”